Működési szabályzat
A közhasznú szervezet bevételi és költségfajtái az alábbiak:
A közhasznú szervezet bevételei:
13./ A közhasznú szervezet költségei:
- A Működési Szabályzatot a Kuratórium – az Alapító Okiratban foglaltak maradéktalan betartása mellett – az egyes pontok végrehajtására vonatkozó részletes szabályozás céljából hozta létre.
- A Működési Szabályzatot a Kuratórium az alakuló űlésén fogalmazta meg és fogadta el egyhangúlag.
- Az alapító, az Alapítvány képviseletére és vagyonának kezelésére 3 fős kuratóriumot jelölt ki. (Alapító Okirat 5. pont)
- Az Alapítvány nyitott bármely szervezet vagy magánszemély felé minden kérdésben, amely nem áll szemben az Alapítvány céljaival.
- Az Alapítványhoz bármely magyar, vagy külföldi természetes, illetve jogi személy csatlakozhat, amennyiben vállalja annak pénzbeli vagy természetbeli támogatását.
- Az Alapítvány megszűnik a Ptk 74. E§-ban meghatározottak szerint. Az Alapítvány megszűnése esetén vagyonát az Országos Medical Alapítványra hagyja (1081 Budapest, Népszínház utca 13.) azzal a megkötéssel, hogy azt Osteogenesis Imperfecta nevű betegségben szenvedők támogatására használja fel.
- Az Alapítvány működése:
- Az Alapítvány részére felajánlott adomány nagyságára tekintet nélkül minden adományozó neve az erre a célra létesített Alapítványi évkönyvben feltüntetésre kerül. A nevük mellőzését kérő adományozókat névtelen bejegyzéssel, – a többször adományozókat annyiszor vezetjük be az Alapítványi Évkönyvbe, ahányszor támogatta az Alapítvány céljait. Az Alapítványi Évkönyvet számítógéppel vezetjük és havonta egyszer nyomtatjuk ki.
- A Kuratórium, igazolást állít ki az adományozás évét követő év január 31. napjáig, az Alapítványnak bármely módon adományt juttató adóalanyok részére. Az igazoláson a törvény értelmében meg kell jeleníteni az adományozó adószámát, vagy adójelét, – ezt az adatot, valamint az adományozó nevét, címét az adományozáskor, de legkésőbb, a tárgy év december 31ig kell megadni az Alapítvány felé. Az adóigazolásokat január 30-ig postán az adóalanyoknak meg kell küldeni.
- A Kuratórium dönt az Alapítvány vagyonának kezeléséről, befektetéséről, és az Alapító Okirat 4. pontja szerinti felhasználásáról. (Alapító Okirat 8/1. pont).
- A Kuratórium üléseit a Kuratórium elnöke hívja össze, az ülést megelőző nyolc napos időközzel. A meghívóban a napirendi pontokat közölni kell. (Alapító Okirat 5/8. pont). A meghívás levélben, e-mailben vagy faxon történhet.
- A Kuratóriumi ülés helyét, idejét és napirendi pontjait, az ülést megelőző 8 napon belül az írott sajtó útján közzé kell tenni, és az Alapítvány székhelyén ki kell függeszteni azzal, hogy a Kuratórium ülése nyilvános.
- A kuratórium évente legalább kétszer, de szükség szerint ülésezik.
- A kuratórium határozatképes, ha a Kuratórium ülésén mindhárom kuratóriumi tag jelen van. (Alapító Okirat 6. pont)
- A Kuratórium döntéseit egyszerű szótöbbséggel – nyílt szavazással – hozza (Alapító Okirat 5. 7 pont).
- Ha olyan ügyben kell dönteni, mely nem tudja kivárni a nyolc nap, vagy annál későbbi döntéshozatalt, akkor a következőképpen kell eljárni: Ha az ügy előterjesztője kuratóriumi tag, akkor a tag, írásban megfogalmazza az ügyet és a megoldásra vonatkozó határozati javaslatot. Az írásos anyagokat e-mailben, faxon, vagy elsőbbségi postán megküldi a kuratórium elnökének, aki hasonló módon megküldi a harmadik kuratóriumi tagnak az írásos anyagokat és a határozati javaslatot.
Ha az előterjesztő egyéb személy, akkor az ügyet a kuratórium elnöke fogalmazza meg és a fentebbi módon, megküldi az írásos anyagokat, és a határozati javaslatot a kuratórium tagjainak. A kuratórium tagjainak egyértelműen kell közölniük, hogy egyetértenek-e a határozati javaslattal vagy nem. Ha nem, akkor módosító javaslatot tehetnek.Az írásos üzenetváltást mindenkor addig kell folytatni, amíg mindenki egyértelmű igennel vagy nemmel válaszol, vagy kifejezi tartózkodását.
Ezután a határozat az aktuális sorszámmal bekerül a Határozatok Könyvébe, és mögé kell tenni a határozathozatal teljes levelezését. - A kuratórium ülései nyilvánosak, azon bárki részt vehet. Zárt ülést személyiségi, vagy adatvédelmi okokból lehet elrendelni. Zárt ülés elrendeléséhez a Kuratórium tagjainak egyhangú határozata szükséges. A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet kell vezetni, amit folyamatos számozással kell ellátni. A Kuratórium ülésein hozott határozatoknak tartalmazniuk kell:
- A döntés pontos tartalmát,
- Időpontját,
- Hatályát,
- Titkos szavazás kivételével a javaslat ellen, illetve mellett szavazók személy szerinti megnevezését. (Alapító Okirat 5/8. pont)
A Kuratórium határozatait a jegyzőkönyvben külön ki kell emelni és naptári évenként, egytől induló sorszámozással kell ellátni. (Alapító Okirat 5.8 pont)
- A Kuratórium döntéseiről az elnök, nyilvántartást vezet (Határozatok Könyve). A Határozatok könyvében, fel kell tüntetni:
- a döntések tárgyát,
- tartalmát,
- a döntéshozatal időpontját,
- hatályát,a döntést támogatók és ellenzők, valamint a tartózkodók számarányát,
- a határozat végrehajtási határidejét,
- a végrehajtásért felelős személyt. (Alapító Okirat 5.8 pont). - meghozott döntésekről az érintetteket a határozathozataltól számított 8 napon belül írásban, ajánlott levél formájában értesíteni kell. A nagy nyilvánosságot érintő kérdések vonatkozásában hozott döntéseket az Alapítvány székhelyén lévő hirdetőtáblán is ki kell függeszteni. (Alapító Okirat 5.8)
- A Kuratórium döntései nyilvánosak. A Kuratórium a döntései nyilvánosságáról oly módon gondoskodik, hogy a döntéseket a meghozataluktól számított 8 napon belül az írott sajtóban közzé teszi. (Alapító Okirat 5.8)
- Bárki az Alapítvány irataiba betekinthet. Az irat-betekintési jog csak akkor korlátozható, ha az érintett irat titokvédelmi, személyiségi jogsértéssel járhat. Az iratbetekintést az Alapítvány székhelyén (2400 Dunaújváros, Batsányi J. u. 15. 8/2) az Alapítványhoz erre vonatkozóan érkezett írásos kérelem kézhezvételétől számított 8 napon belül a Kuratórium elnöke köteles biztosítani, a kérelmezővel egyeztetett időpontban. (Alapító Okirat 5.8pont).
- Az Alapítvány szolgáltatásait az alapítványi célokkal összhangban, az alapítványi céloknak megfelelően bárki igénybe veheti. Az igénybevétel lehetőségéről az Alapítvány évente legalább egyszer, a Dunaújvárosi Hírlapban megjelentetett közlemény útján köteles tájékoztatást adni (Alapító Okirat 5.8 pont).
- Az Alapítvány működésének módjáról, szolgáltatásai igénybevételének módjáról, valamint beszámolói közléseiről időszaki kiadványaiban és internetes honlapján tájékoztatja a nyilvánosságot.A Kuratóriumi tagok nem függhetnek az Alapítótól, nem lehetnek az Alapítóval munka, illetve egyéb függőségi viszonyban álló személyek.
A vezető tisztségviselő, illetőleg az ennek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet előzetesen tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt. (Alapító Okirat 10. pont)
- A vezető szerv határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója (Ptk. 685.§.b. pont), élettársa, (továbbiakban hozzátartozó) határozat alapján a kötelezettség, vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül, illetve a megkötendő jogügyletben egyébként érdekelt nem minősül előnynek a közhasznú szervezet cél szerinti juttatásai keretében a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás, illetve a társadalmi szervezet által tagjának tagsági jogviszony alapján nyújtott a létesítő okiratnak megfelelő cél szerinti juttatás.(Alapító Okirat 5/9. pont)
- Megszűnik a Kuratóriumi tagsága annak a személynek, aki a Kuratórium ülésein két alkalommal meghívása ellenére sem vesz részt és távollétét nem menti ki. Úgyszintén megszűnik a Kuratóriumi tagság a tag halálával, lemondással és az erre szóló megbízásnak az Alapító általi visszavonásával. Ilyen esetben az Alapító jogosult új kuratóriumi tagot megnevezni. (Alapító Okirat 6. pont)
- Az Alapítványt a Kuratórium elnöke Balikáné Bartis Éva képviseli. (Alapító mOkirat 7. pont)
- Balikáné Bartis Éva, a Kuratórium elnöke, az Alapítványt akként jegyzi, hogy az Alapítvány előírt, előnyomott, vagy nyomtatott neve alá nevét önállóan aláírja.
- A Kuratórium működésére vonatkozó egyéb szabályokat a Kuratórium Működési Szabályzata tartalmazza, melyet a Kuratórium alakuló ülésén egyhangúlag fogad el.
- Az Alapítvány a gazdálkodása során elért eredményét nem oszthatja fel, azt a létesítő okiratban meghatározott cél szerinti tevékenységre köteles fordítani. (Alapító Okirat 8/8. pont)
- A közhasznú szervezet az államháztartás rendszerétől – normatív támogatás kivételével – csak írásbeli szerződés alapján részesülhet támogatásban. A szerződésben meg kell határozni a támogatással való elszámolás feltételeit és módját. Az igénybe vehető támogatási lehetőségeket, azok mértékét és feltételét a sajtó útján nyilvánosságra kell hozni. (Alapító Okirat 11. pont)
- A közhasznú szervezet által nyújtott cél szerinti juttatások bárki által megismerhetők. (Alapító Okirat 11. pont)
- A közhasznú szervezet a felelős személyt, a támogatót valamint e személy hozzátartozóját – a bárki által igénybe vehető szolgáltatás illetve társadalmi szervezet által tagjainak tagsági jogviszony alapján nyújtott a létesítő okiratnak megfelelő juttatások kivételével – cél szerinti juttatásban nem részesítheti.
- A közhasznú szervezet bármelyik cél szerinti juttatását pályázathoz kötheti. Ebben az esetben a pályázat nem tartalmazhat olyan feltételeket, amelyekből – az eset összes körülményeinek mérlegelésével – megállapítható, hogy a pályázatnak előre meghatározott nyertese van. Színlelt pályázat cél szerinti juttatás alapjául nem szolgálhat.
- Az Alapítvány, mint közhasznú szervezet, váltót, hitelt, illetve más megtestesítő értékpapírt nem bocsáthat ki.
- Az Alapítvány, mint közhasznú szervezet vállalkozásának fejlesztéséhez, – közhasznú tevékenységét veszélyeztető mértékű hitelt nem vehet fel, az államháztartás rendszereitől kapott támogatást hitelfedezetként, illetve hiteltörlesztésre nem használhatja fel.
- A befektetési tevékenységet folytató közhasznú szervezetnek befektetési szabályzatot kell készíteni, melyet a legfőbb szerv fogad el. (Alapító Okirat 11. pont)
- A közhasznú szervezetnek a cél szerinti tevékenységéből, illetve vállalkozási tevékenységéből származó bevételeit és ráfordításait elkülönítetten kell nyilvántartani. (Alapító Okirat 8/8. pont)
- Az Alapítvány céljainak megvalósítását és működését a bevételeiből biztosítja.
- Az alapítótól, az államháztartás alrendszereitől vagy más adományozótól közhasznú céljára, vagy működési költségei fedezésére kapott támogatás ill. adomány.
- Közhasznú tevékenység folytatásából származó, ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel.
- Egyéb cél szerinti tevékenység folytatásából származó ahhoz közvetlenül kapcsolódó bevétel.
- A szervezet eszközeinek befektetéseiből származó bevétel.
- Egyéb más jogszabályban meghatározott bevétel.
- Vállalkozási tevékenységből származó bevétel.
- A közhasznú tevékenység érdekében felmerült közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások)
- Az egyéb cél szerinti tevékenység érdekeiben felmerülő közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások)
- A vállalkozási tevékenység érdekében felmerülő közvetlen költségek (ráfordítások, kiadások)
- A közhasznú és egyéb vállalkozási tevékenység érdekében felmerült közvetett költségek (ráfordítások, kiadások) amely bevételt arányosan kell megosztani.A közhasznú szervezet nyilvántartási, ill. egyebekben a reá irányadó könyvvezetési szabályokat kell alkalmazni.
Az alapítvány, mint közhasznú szervezet köteles az évi beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készíteni. A közhasznúsági jelentés elfogadása a legfőbb szerv kizárólagos hatáskörébe tartozik.
A közhasznúsági jelentés tartalmazza:
- Számviteli beszámolót,
- Költségvetési támogatás felhasználását,
- A vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást,
- A cél szerinti juttatások kimutatását,
- A központi költségvetés szervtől elkülönített állami pénzalaptól, helyi önkormányzattól, kissebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától, és mindezek szerveitől kapott támogatások mértékét, a közhasznú szervezet vezető tisztségviselőjének nyújtott juttatás mértékét, illetve összegét,
- közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmú beszámolót.
- Az Alapítvány a közhasznú szervezetekre vonatkozó nyilvántartási és könyvvezetési szabályokat alkalmazza. Az Alapítvány ún. kettős könyvelést vezet.
- Az Alapítvány, mint közhasznú szervezet köteles az évi beszámoló jóváhagyásával egyidejűleg közhasznúsági jelentést készíteni, mely jelentés elfogadása a Kuratórium hatáskörébe tartozik. Az Alapítvány éves közhasznúsági jelentésébe bárki betekinthet (az Alapítvány székhelyén a Kuratórium elnökével előre egyeztetett időpontban), illetve abból saját költségére másolatot készíthet.
- A közhasznú szervezet a közhasznú jogállásának megszűnésekor köteles az esedékes köztartozást rendezni, illetve közszolgáltatás ellátására irányuló szerződéséből eredő kötelezettségeit időarányosan teljesíteni.
- Az Alapítvány, mint közhasznú szervezet felett az adóellenőrzést a közhasznú szervezet székhelye szerinti Adóhatóság, a költségvetési támogatás felhasználásának ellenőrzését az Állami Számvevőszék, a törvényességi felügyeletet pedig a közhasznú működés keretében a reá irányuló szabályok szerint az Ügyészség látja el.
- Az Alapítvány vagyona felét meg nem haladó mértékben, gazdasági társaságban is részt vehet, vagyona 35%-át meghaladóan azonban kötelezettséget csak bankgarancia mellett vállalhat. Az Alapítvány vállalkozási tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve végez.
- Az Alapítvány politikai tevékenységet nem támogat, közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt. (Alapító Okirat 6. pont)
- A kuratóriumi ülések jegyzőkönyvének átadása utólag, személyesen, nem postai úton történik.
- A bank felé önállóan eljárhat Balikáné Bartis Éva és egy kuratóriumi tag. A kuratórium által elfogadott célok megvalósítására történő részkifizetéseket a kifizetésre jogosultak teljesítésarányosan egyenlíthetnek ki.